marți, 19 ianuarie 2010

Smarrranda si aromaterapia !



In ziua de azi multa lume se inscrie in trendul general de “eco, natura, aromaterapie, verde…” uneori trecand intr-o extrema de-a dreptul nesanatoasa.
Deunazi, mergand la petshop sa cumpar boabe pisicii, vanzatoarea care este foarte draguta si dornica sa ma puna la curent cu cele mai revolutionare descoperiri in domeniu, imi arata cu multa satisfactie un pachet pentru toaleta pisicilor. In cosulet erau un sampon si un parfum! Da! Parfum pentru pisici (aveau si de caini dar nu m-a interesat ;)). Dupa ce-mi adun falca (eu n-am spalat niciodata pisica cu totul in 5 ani de cand o am) ma apuc sa citesc eticheta. Produse ecologice pe baza de uleiuri esentiale cu efect garantat de eliminare a mirosurilor neplacute si a parazitilor externi, cu ulei de tea tree, menta , levantica, lamaie. Ma uit si ma minunez. Uleiurile esentiale nu sunt recomandate pisicilor pentru ca le provoaca disfunctii hepatice!
Si mai mult decat atat eu stiu ca pisicile nu miros – de ce sa le faci baie parfumata sau sa le dai cu parfum??
Comentez cu vanzatoarea, ea raspunde foarte sigura pe ea ca nu se poate, uleiurile essential pot fi folosite de oricine! Eu zic ba pardon,total gresit! si plec ignorand parfumul de pisici.
Si incep sa sap dupa informatii. In limba Ro nu prea exista referiri disponibile pentru internautul obisnuit. In schimb in engleza gasesti o multime de referiri si de atentionari referitoare la asocierea uleiuri esentiale – pisica.
Pentru beneficiarii de motorase cu blana spicuiesc urmatoarele:
Ficatul pisicilor , spre deosebire de cel al cateilor, nu poate produce o anume enzima (acetaminofen glucuronil transferaza) responsabila de transformarea terpenolilor si a altor compusi grasi / alcoolici continuti de uleiurile esentiale si ca atare organismul nu se poate detoxifia. Toate aceste substante raman blocate in ficatul pisicii determinand modificarea functiilor normale si in timp oprirea acestora cu rezulat direct – moartea pisicii.
Interdictia utilizarii uleiurilor esentiale include administrarea orala, cutanata si chiar si inhalatiile (folosirea celebrelor candele de aromaterapie nu e chiar benefica pisicii si nici pulverizarea de odorizante/parfumuri/uleiuri pe langa litiera).
In functie de gardul de expunere e pisicii la actiunea uleiurilor esentiale evolutia afectiunilor hepatice poate fi mai lenta sau mai rapida si nu intotdeauna observabila.
Nu zice nimeni sa nu mai aprinzi o candela cu ulei ci doar sa aveti grija sa tineti pisica in alta camera sau sa aveti un interval de minim 48 de ore intre “parfumari”.
Mai exista varianta hidrolatilor sau a apelor florale. Eu nu le-as folosi nici pe acelea pentru ca procentul de ulei esential din ele este suficient de mare.
Culmea este ca pisica mea pleca singura din camera in care aprind candela (indiferent de uleiul folosit) si nu revine prea curand.
Tot rascolind internetul am gasit si un articol foarte interesant despre medicamente date aiurea pisicilor aici: http://www.pisica.ro/articole.php?id=313&&idrev=33
La buna vederrrrrre !

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu